www.taxidiarides.gr
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.
Translate into your language
Πρόσφατα Θέματα
» Μπαταρία LiFePO4
από gsalonica Παρ 22 Μαρ 2024 - 7:42

» παροχη ρευματος τροχοσπιτου
από ladakias Πεμ 29 Φεβ 2024 - 16:43

» Τροχόσπιτα KABE
από ladakias Πεμ 29 Φεβ 2024 - 16:22

» Κόψιμο βασιλόπιτας 2024
από Ddimi Κυρ 25 Φεβ 2024 - 17:15

» Έγκριση τύπου - Άδεια Έλξης - Η νέα νομοθεσία για τα ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα
από Batfalcon Πεμ 25 Ιαν 2024 - 12:50

» «Conte de Noël» ….μια νοσταλγική Χριστουγεννιάτικη ιστορία.
από Georgedim Κυρ 24 Δεκ 2023 - 9:11

» Πωλείται τροχοσκηνή Alpen Kreuzer Allure
από Antonioz Πεμ 27 Ιουλ 2023 - 9:04

» PDF ΜΕ ΤΑ CAMPING ΕΛΛΑΔΟΣ 2023
από Georgedim Τετ 26 Ιουλ 2023 - 9:47

» Τέλη κυκλοφορίας με το μήνα
από ktRinity Πεμ 20 Ιουλ 2023 - 14:32

» Σύνορα....
από Georgedim Τετ 19 Ιουλ 2023 - 19:07

» Πρόβλημα στη σίτα
από spyrosbhta Δευ 17 Ιουλ 2023 - 17:16

» Καλοκαίρι 2022 : οδοιπορικό σε Φρανκονία, ....Ρηνανία, ....Λουξεμβούργο, ....Αλσατία ....και Μέλανα Δρυμό.
από diamantino Τρι 4 Ιουλ 2023 - 19:59

» Επιτρέπεται η διανυκτέρευση μέσα σε οποιαδήποτε όχημα σε χώρους μη οργανωμενους ;
από Νικόλας Παρ 23 Ιουν 2023 - 13:33

» Αναζήτηση-αγορά αυτοκινούμενου
από yamaren Σαβ 17 Ιουν 2023 - 10:44

» Καλώς σας βρήκα
από Georgedim Σαβ 10 Ιουν 2023 - 23:35

» Καλό μήνα
από diamantino Δευ 5 Ιουν 2023 - 21:24

» Η ζωγραφιά μας...
από Georgedim Κυρ 4 Ιουν 2023 - 2:17

» Επιλογή ταξιδιάρικου τροχόσπιτου
από Georgedim Τετ 24 Μάης 2023 - 9:37

» Sygic πρόγραμμα πλοήγησης
από packman Δευ 22 Μάης 2023 - 19:05

» Ταχυθερμοσίφωνας υγραερίου στο τροχόσπιτο
από Georgedim Τετ 26 Απρ 2023 - 21:56

Η ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
Ο ΚΑΙΡΟΣ
Like/Tweet/+1
About Us

Welcome to the forum www.taxidiarides.gr

Welcome to the forum  www.taxidiarides.gr

Για το camping ... τα ταξίδια ... και την καλή παρέα ...


Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

+8
Νικόλας Μητσόπουλος
traveller
gsalonica
caminador
Γιωργάκος
friar
Maximos
Georgedim
12 απαντήσεις

Σελίδα 1 από 4 1, 2, 3, 4  Επόμενο

Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Παρ 6 Ιαν 2017 - 16:31

Λίγο οι σχολικές υποχρεώσεις των παιδιών, ....λίγο η συνολική οικονομική κατάσταση, ....λίγο η περιρρέουσα ατμόσφαιρα αβεβαιότητας & άγχους, ....μας ανάγκασαν εφέτος τις γιορτές να παραμείνουμε «εντός των τειχών».
 
Χαζεύοντας όμως τις φωτογραφικές αναμνήσεις της περσινής εορταστικής  μας εξόρμησης santa , ....σε Ήπειρο και Δυτική Μακεδονία, ….σκέφτηκα να τονώσουμε λίγο το ταξιδιωτικό μας πνεύμα Very Happy , ….κάνοντας μια λίγο διαφορετική αναδρομή Cool , ….στα ξακουστά πέτρινα γεφύρια της Ηπείρου, ....που εμείς είχαμε την χαρά & την τύχη, να επισκεφθούμε πέρυσι.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Βλέπεται ο νους και η ψυχή μας ποτέ δεν φυλακίζονται και άθελα μας τρέχουν στις ζωοδότρες πηγές, που τους εμπνέουν, τους ηρεμούν, τους αναζωογονούν.
 
Σίγουρα οι περισσότεροι έχετε επισκεφθεί κάποια από αυτά, θα τα έχετε θαυμάσει, θα έχετε φωτογραφίες αυτών των όμορφων ανθρώπινων δημιουργημάτων, που σε πείσμα των καιρών, αντέχουν στον χρόνο και όπου με περισσή δεξιοτεχνία τα έχουν στεριώσει, οι αριστοτέχνες Ηπειρώτες μάστορες της πέτρας.
 
Πιστεύω όμως πως, η αληθινή ομορφιά, η διαχρονικότητα τους και ….ίσως κάποια χρήσιμα διδάγματα για το σήμερα*** scratch , ....βρίσκονται κρυμμένα και κάπου αλλού.
 
Στους θρύλους, ...τις παραδόσεις, ...την τεχνική, ...την ιστορία που κουβαλούν ….και αυτά θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε και να γνωρίσουμε, ….όσο είναι δυνατόν, ….σε αυτό το ταξίδι μας.
 
Ιστορίες ξεχωριστές για το καθένα, για το πότε, το πως, και από ποιον χτίστηκαν, τι εξυπηρετούσαν και τι συνέβη στο διάβα του χρόνου, έτσι ώστε να έχει μείνει ως θρύλος η ιστορία που συνοδεύει το κάθε γεφύρι.
 
Μην θεωρήσετε όμως ότι μόνο στην Ήπειρο υπάρχουν τέτοια παλιά πέτρινα γεφύρια. Αντιθέτως είναι διασκορπισμένα σε κάθε γωνιά της Βαλκανικής χερσονήσου αλλά και σ’ ολόκληρο το Μικρασιάτικο χώρο, αποτελώντας πειστικά και αδιάψευστα σημάδια αναφοράς σε μια άλλη εποχή. 
 
Είναι η εποχή όπου την έλλειψη των μέσων, αναπλήρωνε η εφευρετικότητα, η εμπειρία, ο ενθουσιασμός και το μεράκι σκληροτράχηλων ανθρώπων, που επιθυμούσαν να καλύψουν βασικές τους ανάγκες.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Η ιδιαιτερότητα λοιπόν των Ηπειρώτικων γεφυριών, βρίσκεται στην ίδια την μορφολογία της περιοχής. Το δύσβατο, η απομόνωση, η άγρια απροσπέλαστη ομορφιά της, είχαν σαν αποτέλεσμα να την κρατήσουν μακριά από ξένα πρότυπα, ικανά να επιβάλλουν οπωσδήποτε εισαγόμενη έμπνευση.
 
Έτσι ότι δημιουργήθηκε εδώ, ήταν αποτέλεσμα αξιοπρεπούς συμβιβασμού του ανθρώπου με το περιβάλλον, προσδίδοντας σε αυτή την χρηστική λαϊκή κατασκευή το πρέπον & σωστό μέτρο, μετουσιώνοντάς την σε αληθινό έργο τέχνης.
 
Ως γνωστόν η Ήπειρος αποτελεί το ορεινότερο τμήμα του Ελληνικού εδάφους. Εδώ βρίσκεται η αγέρωχη οροσειρά της Πίνδου, που αποτελεί το φυσικό όριο της Ηπείρου, με τη Μακεδονία βόρεια και τη Θεσσαλία ανατολικά. 

Όλα τούτα τα βουνά σχηματίζουν ένα μοναδικό γεωγραφικό ανάγλυφο, με πολλές μικρές, μεταξύ τους, κοιλάδες που τις διασχίζουν ένα πλήθος από ποταμούς, παραποτάμους και χειμάρρους.

Το ορεινό κλίμα σε συνδυασμό με τις κλιματολογικές συνθήκες, - πολλές βροχές & άφθονα χιόνια - της προσφέρουν απλόχερα άφθονα νερά, που τρέχουν ασταμάτητα όλο το χρόνο. 

Υπήρξε λοιπόν από πολύ παλιά, επιτακτική η ανάγκη να υπερπηδηθούν αυτά τα υδάτινα εμπόδια που δυσκόλευαν την ελεύθερη μετακίνηση των κατοίκων της.

Τα γεφύρια αυτά, αποτελούν την έκφραση μιας βασικής ανθρώπινης ανάγκης αλλά και δείγμα σεβασμού που έτρεφε ο τότε άνθρωπος για το φυσικό περιβάλλον.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

«….Για να καλύψουν μιαν ανάγκην προέκτειναν τη φύση και κατασκεύασαν γιοφύρια….»διαβάζουμε από το βιβλίο του λαογράφου-ερευνητή Σπύρου Μαντά : "Το γιοφύρι και ο Ηπειρώτης"

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως ιστορικά οι Hπειρώτες είχαν πάντα παράδοση στις μετακινήσεις, ….αναγκασμένοι να ταξιδεύουν σε αναζήτηση καλύτερης τύχης, μακριά από τον κακοτράχαλο κι άγονο τόπο τους.

Η ανάγκη τους αυτή είχε άμεση σχέση με το βιοπορισμό. Η ενασχόληση τους κυρίως με την κτηνοτροφία και το εμπόριο τους ανάγκαζε να μετακινούνται συνεχώς.

Οι περιβόητοι «Κιρατζήδες» (= αγωγιάτες, επαγγελματίες μεταφορείς), που ονομάζονταν έτσι επειδή έπαιρναν «κιρά κατ’ οκάν» (από την τούρκικη λέξη Kira = ενοίκιο), ανάλογα με την απόσταση και το είδος του αγωγιού (= φορτίου), έχουν γράψει τις δικές τους ιστορίες και έχουν αποτυπώσει ανεξίτηλα τα χνάρια τους σε αυτά τα γεφύρια.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Σήμερα βέβαια μπορεί να μην εξυπηρετούν τις ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων των γύρω περιοχών, αλλά στέκουν εκεί αγέρωχα και σίγουρα προσελκύουν το ενδιαφέρον όλων όσων επισκέπτονται την περιοχή.

Ευτυχώς για όλους εμάς, τους λάτρεις των παραδόσεων και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα γεφύρια αυτά έχουν χαρακτηριστεί τα τελευταία χρόνια ως «διατηρητέα μνημεία λαϊκής αρχιτεκτονικής» και έχουν διατεθεί σημαντικά κονδύλια για την συντήρηση και ανάδειξη τους.
 
Αντέχοντας λοιπόν στη λαίλαπα του χρόνου και των καιρικών συνθηκών, στέκουν περήφανα, προσπαθώντας να μας μυήσουν στους θρύλους & τις παραδόσεις που κουβαλούν μαζί τους και που χάνονται στο βάθος του χρόνου.
 
Συνεχίζεται ....μέχρι να ξεχειμωνιάσουμε (κυριολεκτικά & μεταφορικά Very Happy Very Happy Very Happy ) .......




***Υ.Γ. : αυτό το τελευταίο κρατήστε το στο νου σας, ….να το ειδούμε στο τέλος αυτού του ταξιδιού !!!  
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Maximos Παρ 6 Ιαν 2017 - 17:02

Πολύ ωραίο και μεγάλο κεφάλαιο άνοιξες Γιώργο.
Ένα κεφάλαιο, με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, αρχιτεκτονική και παραδόσεις, όπως λες.
Θα είμαστε συντονισμένοι, καθόσον σίγουρα θα μάθουμε αρκετά.

Πολύ καλό το  ... "Συνεχίζεται ...."
... αλλά το ...  " ... μέχρι να ξεχειμωνιάσουμε (κυριολεκτικά & μεταφορικά Very Happy Very Happy Very Happy )" ...
... μ΄αρέσει περισσότερο ... Rolling Eyes Wink
Maximos
Maximos
Admin


https://taxidiarides.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από friar Παρ 6 Ιαν 2017 - 20:24

Λοιπόν 
το πρώτο πρέπει να είναι το "Καλογαιρικό" στον Βοϊδομάτη,
το δεύτερο είναι στην Κόνιτσα στον Αωό 
και το τρίτο της "Κλειδωνιάβιστας" στον Βοϊδομάτη, αλλά για αυτό δεν ορκίζομαι.

Τι μου'κανες τώρα, με γύρισες πολλά χρόνια πίσω...
friar
friar


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Γιωργάκος Σαβ 7 Ιαν 2017 - 10:54

Πολύ ωραίο θέμα άνοιξες Γιώργο .
Αξιοθαύμαστα  για την εποχή του χτίστηκαν .

"georgedim"
Συνεχίζεται ....μέχρι να ξεχειμωνιάσουμε (κυριολεκτικά & μεταφορικά Very Happy Very Happy Very Happy ) .......

Γιώργο σε ευχαριστούμε !!!
Γιωργάκος
Γιωργάκος


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Σαβ 7 Ιαν 2017 - 13:09

friar έγραψε:Λοιπόν 
το πρώτο πρέπει να είναι το "Καλογαιρικό" στον Βοϊδομάτη,
το δεύτερο είναι στην Κόνιτσα στον Αωό 
και το τρίτο της "Κλειδωνιάβιστας" στον Βοϊδομάτη, αλλά για αυτό δεν ορκίζομαι.

Τι μου'κανες τώρα, με γύρισες πολλά χρόνια πίσω...

Στάθη πολύ σωστά μάντεψες για τα δύο πρώτα γεφύρια (...θα τα γνωρίσουμε και αναλυτικότερα στη συνέχεια  study ).

Το τρίτο είναι το γεφύρι της Γκούμανης, κοντά στο χωριό Ράγιο Θεσπρωτίας.

Η φωτογραφία είναι του φιλέλληνα περιηγητή Φρεντ Μπουασονά (Frédéric Boissonnas), ....δανεισμένη από το ενημερωτικό έντυπο της Ένωσης Δήμων & Κοινοτήτων ν. Θεσπρωτίας : "Θεσπρωτία-Ηγουμενίτσα". 

Το συγκεκριμένο γεφύρι δυστυχώς Sad  σήμερα είναι μισοβυθισμένο στη τεχνητή λίμνη του φράγματος του Καλαμά :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από caminador Σαβ 7 Ιαν 2017 - 19:45

Αγαπητέ μας Γιώργο σ`ευχαριστούμε για την προσπάθεια σου, το θέμα είναι πολύ ενδιαφέρον και θα βοηθήσει να περάσουμε αυτόν το βαρύ χειμώνα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) όπως αναφέρεις. Θέλουμε και θα μάθουμε περιμένοντας πότε θα κάνει ξαστεριά.
caminador
caminador


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από gsalonica Κυρ 8 Ιαν 2017 - 17:47

Εξαιρετικό θέμα, αναμένουμε την συνέχεια στην θέση του ... συνοδηγού.
clap2
gsalonica
gsalonica


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Δευ 9 Ιαν 2017 - 22:50

Β’ ΜΕΡΟΣ :
 
Ο άνθρωπος στην πορεία του, από εμφανίσεως του στη Γη, αγωνίστηκε να άρει την απομόνωση, να συμφιλιωθεί με τη φύση, να δημιουργήσει πολιτισμό και να βιώσει την ελευθερία του.
Έτσι αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει την ίδια την φύση, προεκτείνοντας της με γέφυρες. Οι γεφυρώσεις αποτελούν ένα από τα πρώτα οδικά έργα του ανθρώπου.

Η ανάγκη για επικοινωνία υπήρξε πάντα ο βασικός καταλύτης για το εμπόριο, την ανταλλαγή προϊόντων, την ενσωμάτωση νέων στοιχείων στην κουλτούρα των κοινωνιών, τις μετακινήσεις πληθυσμών, καθώς και ο κυρίαρχος παράγοντας στη διαμόρφωση των πολιτισμών.


Το γεφύρι της Τσίπιανης, στο Γρεβενίτι (Ανατολικό Ζαγόρι) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Έτσι και οι Ηπειρώτες ζώντας λοιπόν σε αυτό το ιδιαίτερο γεωγραφικό ανάγλυφο, είχαν την πρόκληση να δαμάσουν τον ορμητικό Aώο, με τους δύο κύριους παραποτάμους του (Σαραντάπορο και Bίκο (= Bοϊδομάτης)), τον Kαλαμά (Θύαμις στην αρχαιότητα), τον μυστηριώδη Aχέροντα, το Λούρο, τον Άραχθο και τον μυθικό Aχελώο (το φυσικό σύνορο Ηπείρου-Θεσσαλίας).

Βουνά, χαράδρες, ποτάμια, φαράγγια, γκρεμοί εμπόδιζαν τον δρόμο τους, οι Ηπειρώτες όμως κατάφεραν να άρουν αυτά τα εμπόδια, να τα γεφυρώσουν και να ταξιδέψουν μακριά.

Το όρος Μιτσικέλι στο βάθος (θέα από το κεντρικό Ζαγόρι) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Τα πέτρινα γεφύρια τους, προέκυψαν εξ ανάγκης και ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού αλλά και ένδειξη σεβασμού προς τη φύση. 

Αυτά τα 700 και πλέον γεφύρια, που κάποια σώζονται μέχρι σήμερα, χτίστηκαν κυρίως την εποχή της Τουρκοκρατίας.

Οργασμός κατασκευής παρατηρήθηκε από τα μέσα του 18ου μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, χρόνια που οι ξενιτεμένοι Ηπειρώτες αφενός μπόρεσαν να βοηθήσουν τον τόπο τους και αφετέρου ενθουσιάστηκαν από την ίδρυση τότε στο νότο του νεοσύστατου ελεύθερου Ελληνικού κράτους.

Σιγά-σιγά, από τα τέλη του 19ου αιώνα, άρχισαν να εμφανίζονται στην περιοχή και γεφύρια νέου τύπου, γεφύρια «έντεχνα», τουλάχιστον στη μορφή. Τώρα πια τα σχέδια τα φτιάχνουν σπουδασμένοι μηχανικοί, αν και συνεχίζουν να τα υλοποιούν, πελεκώντας τις πέτρες και χτίζοντας, οι ίδιοι οι εμπειρικοί τεχνίτες.

Το γεφύρι της Βωβούσας (Ανατολικό Ζαγόρι) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Η καθαρά όμως λαϊκή τεχνοτροπία όλο και υποχωρεί. Όλα αυτά θα διαρκέσουν μέχρι εκεί, γύρω στα 1950, που το τσιμέντο θα εισβάλλει, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και σε τούτα τα μέρη.

Τα πιο παλιά, τα πιο χαρακτηριστικά, αλλά και τα πιο γνωστά βρίσκονται στην περιοχή του Ζαγορίου. Ολόκληρη όμως η «ευρύτερη» περιοχή της Ηπείρου έχει να επιδείξει παρόμοια καλλιτεχνήματα.

off  
Μιας και τελευταία γίνεται πολύς λόγος, ….από κάποιους βόρειους γείτονες μας, για δήθεν ύπαρξη εθνοτικών μειονοτήτων τους στην Ήπειρο και πιθανές εδαφικές διεκδικήσεις τους, …..επιτρέψτε μου Embarassed  στο σημείο αυτό , μια απαραίτητη ιστορικά παρένθεση, ….που καταρρίπτει αυτές τις ψευδεπίγραφες και απαράδεκτες τοποθετήσεις, και ….καλό είναι να γνωρίζουμε την αλήθεια Rolling Eyes

Στα «Γεωγραφικά» του Στράβωνα (1ος π.Χ. αιώνας), αναφέρονται ξεκάθαρα τα γεωγραφικά όρια της Ηπείρου, στην αρχαιότητα.

Ο χάρτης της Αρχαίας Ηπείρου :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Εκτείνονταν λοιπόν από τον Αμβρακικό κόλπο νότια μέχρι το Γενούσο ποταμό (π. Σκούμπη της σημερινής Αλβανίας) βόρεια και από το Ιόνιο πέλαγος δυτικά μέχρι την οροσειρά της Πίνδου ανατολικά :
«….Ταύτην δη την οδό εκ των περί την Επίδαμνον και Απολλωνίαν τόπων ιούσιν εν δεξιά μεν εστί τα Ηπειρωτικά έθνη, κλυζόμενα τω Σικελικώ πελάγει μέχρι Αμβρακικού κόλπου , εν αριστερά δε τα όρη τα των Ιλλυριών , ά προδιήλθομεν και τα έθνη τα παροικούντα….».
Η οδός στην οποία αναφέρεται ο Στράβων είναι η αρχαία Εγνατία, που ακολουθούσε την κατεύθυνση της κοιλάδας του Σκούμπη.
 
Ο ποταμός Γενούσος λοιπόν (σημερινός Σκούμπη) χώριζε την Ήπειρο από το γεωγραφικό διαμέρισμα που άλλοτε λεγόταν Ιλλυρία.
Πηγάζει δυτικά του Πόγραδετς και αφού διασχίσει εγκάρσια, στο μέσο περίπου, το σημερινό Αλβανικό κράτος, χύνεται στην Αδριατική, κάτω από το Δυρράχιο.
Ήταν το προς βορράν φυσικό και πολιτισμικό σύνορο της Ηπείρου, τότε που ο χώρος μπορούσε να διαμορφώνει τρόπο ζωής, ιδιαιτερότητες, κοινή νοοτροπία.
 
Λέγεται μάλιστα πως η ονομασία Ήπειρος προέρχεται από το αρχαίο δωρικό «Άπειρος», δηλαδή Ήπειρος = άπειρος (απέραντη) χώρα, όπου για να την περπατήσει κανείς ήθελε πολύ χρόνο και άλλο τόσο κόπο.
 
Ολόκληρη η περιοχή της Ηπείρου, επίσης, ήταν ιδιαίτερης θρησκευτικής σημασίας για τον Αρχαίο Ελληνικό κόσμο, μιας και εδώ βρίσκονταν το πολύ σημαντικό Μαντείο της Δωδώνης, το δεύτερο σπουδαιότερο μαντείο μετά τους Δελφούς.

Ο αρχαιολογικός χώρος της Δωδώνης :
(υπάρχει και δυνατότητα camper stop 39°32'45.31"Β - 20°47'6.43"Α, ....αλλά την νύχτα χωρίς παρέα, δεν λέει)
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Στους επόμενους αιώνες ακολουθεί η κατάκτηση της Ηπείρου από τους  Ρωμαίους, οι Βυζαντινοί, το Δεσποτάτο της Ηπείρου, οι Σέρβοι του Στέφανου Δουσάν και τέλος οι Οθωμανοί.

Η συμβολή των Ηπειρωτών στην Επανάσταση του 1821 και στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος υπήρξε καθοριστική, αδιαμφισβήτητη και ουσιαστική, παρότι αρχικά η Ήπειρος δεν περιλαμβάνονταν σε αυτό.
 
Ακολουθούν οι Βαλκανικοί πόλεμοι, η προσάρτηση του συνόλου της Ηπείρου στην Ελλάδα, η αποχώρηση του Ελληνικού στρατού το 1914 από την Βόρεια Ήπειρο με το Σύμφωνο της Φλωρεντίας και την παρέμβαση των Ιταλών που επιθυμούσαν τον απόλυτο έλεγχο της Αδριατικής, το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας, η Αυτόνομη Δημοκρατία της Βόρειας Ηπείρου, ο Α’ Π.Π. και η Διάσκεψη των Παρισίων το 1919, που επαναπροσαρτά την Β. Ήπειρο στην Ελλάδα (συμφωνία Τομάσο Τιτόνι & Ελευθ. Βενιζέλου) και τέλος η Σύνοδος των Πρέσβεων (Σεπτέμβριος 1920) που με παρέμβαση πάλι των Ιταλών (οι οποίοι ευλογούσαν τα γένια τους), αναγνώρισε την οριστική κυριαρχία των Τιράνων επί της Β. Ηπείρου.

Αντιλαμβάνεστε μετά απ’ όλα αυτά, …..ότι όχι απλά δεν δικαιούνται να ομιλούν περί δήθεν μειονοτήτων & διεκδικήσεων στην Ήπειρο, ….αλλά θα πρέπει και κάποιος να τους υπενθυμίσει πως έχουν ιστορικά & αληθινά τα πράγματα study .
 
Κλείνουμε την παρένθεση και συνεχίζουμε.

Ανεβαίνοντας την Γκαμήλα (Τύμφη). Στο βάθος η Αστράκα και δεξιά κάτω η περιβόητη Δρακολίμνη :
(από παλαιότερη ορειβατική εξόρμηση Very Happy )
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια κατασκευής των γεφυριών, υπήρξε η μετανάστευση και η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, κυρίως λόγω των εμπορικών συναλλαγών των Ηπειρωτών με τα Βαλκάνια και τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

Η εγγενής αγάπη των Ηπειρωτών για τον τόπο τους, τους οδηγούσε όταν επέστρεφαν επιτυχημένοι πια σε αυτόν, να κάνουν κάτι που να μείνει αφενός για να εξυπηρετεί τις ανάγκες των συγχωριανών τους κι αφετέρου για να μείνει το όνομα τους στην ιστορία.
 
Η χρηματοδότηση ενός πέτρινου γεφυριού, λόγω του υψηλού κόστους, έπαιρνε τέτοιες διαστάσεις στα μάτια του απλού κόσμου, που τελικά οδήγησε στην καθιέρωση της λαϊκής ρήσης «…γιοφύρι θα φκιάσεις, αν κάμεις τούτο το καλό…».
 
Το χτίσιμο ενός γεφυριού βέβαια ήταν ένα πολύ δύσκολο έργο και συχνά πολλά γεφύρια καταστρέφονταν είτε από τη δύναμη του νερού, είτε από κατασκευαστικά λάθη λόγω έλλειψης επαρκών μέσων, αναγκάζοντας τους μαστόρους να τα φτιάξουν από την αρχή.
Αυτό γεννούσε το φόβο και την αγωνία στους πρωτομάστορες, απέναντι στο απρόοπτο και το άγνωστο.

Από την άλλη αυτές οι κακοτυχίες εξήραν την φαντασία του προληπτικού λαού μας, που απέδιδε την αποτυχία σε κάποιο αλλόκοτο ή δαιμονικό «όν», που εχθρεύονταν τους μαστόρους, εμπόδιζε το χτίσιμο και χαλούσε τις κατασκευές τους, ζητώντας κάποιες φορές ικανοποίηση μέσα από προσφορές ή θυσίες.

Το θρυλικό γεφύρι της Άρτας :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
 
Έτσι γεννήθηκαν στη λαϊκή πεποίθηση μύθοι και θρύλοι που στοίχειωναν το κάθε γεφύρι και έχουν φθάσει ως τις μέρες μας, αποτελώντας επιπλέον πολύτιμα στοιχεία της λαογραφίας μας. Χαρακτηριστικό γνωστό παράδειγμα, το γεφύρι της Άρτας.
 

Συνεχίζεται …..
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από friar Δευ 9 Ιαν 2017 - 23:19

georgedim έγραψε:Συνεχίζεται …..

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
friar
friar


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από caminador Τρι 10 Ιαν 2017 - 18:37

cof5   hi7
caminador
caminador


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Τετ 11 Ιαν 2017 - 22:27

Γ’ ΜΕΡΟΣ :
 
Το σύνολο των Ηπειρώτικων γεφυριών έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα, γι’ αυτό και ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα γεφύρια του Ελλαδικού χώρου.
 
Κατά τον λαογράφο Σπύρο Μαντά, αυτή η ιδιαιτερότητα στην τεχνοτροπία των Ηπειρώτικων γεφυριών έγκειται και στην αμφίδρομη σχέση ανθρώπου και χώρου.

Ο αυτοδίδακτος λαϊκός τεχνίτης της πέτρας, στην Πίνδο, άντλησε έμπνευση & δυνατότητες από το ανάγλυφο του περιβάλλοντος χώρου και με τα υλικά του χώρου αυτού δημιούργησε, ….επιστρέφοντας στην φύση το ανάγλυφο της.

Ο παγωμένος Βίκος, ....με τα "φιόρδ" του :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Τα έργα τους δεν προέκυψαν από κάποιο σχεδιαστήριο, ούτε προηγήθηκε της κατασκευής τους, μελέτη στατικότητος. Αποτέλεσαν αυθεντικά προϊόντα λαϊκής τέχνης που χαράζονταν επί τόπου με γνώμονα τη φύση και την ανθρώπινη ανάγκη.
 
Ο Ηπειρώτης τεχνίτης της πέτρας, ο «κούδαρης», ακολούθησε θαρρείς από ένστικτο, μια σοφή και αλάνθαστη μεθοδολογία.
Αντί να αγνοήσει και να κοντράρει τη φύση, προτίμησε να συνδιαλεγεί μαζί της.  
 
Κατά κανόνα τα γεφύρια είναι απέριττα χωρίς διακοσμήσεις, είναι χτισμένα κυρίως σε ορεινούς όγκους, δίνουν την αίσθηση ότι αποτελούν φυσική προέκταση των βράχων και καθένα τους εκφράζει το «μεράκι», την δεξιοτεχνία του πρωτομάστορα και το «βαλάντιο» του χορηγού του.

Το γεφύρι "Νούτσου-Κόκκορη" (Κεντρικό Ζαγόρι) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Στη λαϊκή κουλτούρα, πέρα από την καθαρά λειτουργική ιδιότητα τους, τα γεφύρια μέσα από τις δυσκολίες κατασκευής τους, την ευρηματικότητα των μαστόρων, το ρίσκο, την επιμονή να ολοκληρωθούν, έχουν και συμβολική αξία, αποτελώντας τρόπον τινά ένα σύμβολο αφοσίωσης.
Από τη δοξασία αυτή προέρχεται η ρήση : «να γένω γης να με πατάς, γιοφύρι να διαβαίνεις».
 
Μετά αυτήν την μακροσκελή εισαγωγή Embarassed Rolling Eyes  και ….προτού γνωρίσουμε το καθένα ξεχωριστά μέσα από τους μύθους και θρύλους του, ….ας δούμε τα κοινά, αδρά χαρακτηριστικά όλων αυτών των γεφυριών.
 
Το υλικό κατασκευής τους είναι κυρίως ο σχιστόλιθος, πέτρωμα που αφθονεί στην περιοχή. Τις πέτρες αυτές τις δούλευαν στο χέρι με το καλέμι για να πάρουν το σχήμα που επιθυμούσε ο μάστορας και να «κουµπώσουν» µε τις άλλες και να γίνουν ένα σώµα. Οι μάστορες που διαμόρφωναν τις πέτρες στο χέρι ονομάζονταν «πελεκάνοι» (από το αρχ. ρήμα πελεκώ (εξ ου και πέλεκυς) = επεξεργάζομαι, διαμορφώνω κάποιο υλικό).

Οι επιβλητικοί "Πύργοι της Αστράκας", στο Πάπιγκο (Δυτικό Ζαγόρι), 
με το χαρακτηριστικό "ασβεστολιθικό" πέτρωμα της περιοχής :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Ως συνδετικό υλικό μεταξύ των πετρών, χρησιμοποιείται το «κουρασάνι» (από την τουρκική λέξη horasan = κονιάμα, λάσπη), το οποίο όμως διαφοροποιείται ανά περιοχή και ανά γεφύρι.
Βασικά συστατικά του είναι ο σβησμένος ασβέστης, το νερό, το χώμα και το κεραμίδι. Συχνά στο μίγμα προστίθεται και ελαφρόπετρα, άχυρα, τραγόμαλο και ασπράδια αυγών, τα οποία λειτουργούν ως ενισχυτικές ίνες.
 
Σημαντικό στοιχείο στην κατασκευή του κάθε γεφυριού αποτελεί η θεμελίωση. Χρησιμοποιούνται πέτρες μικρού μεγέθους, εκτός από εκείνες οι οποίες χρησιμοποιούνται στα σημεία της έδρασης στους βράχους, οι οποίες κατά κανόνα είναι μεγαλύτερες.
 
Τα γεφύρια τοποθετούνται στα σημεία όπου το ποτάμι στενεύει και υπάρχουν πολλά και στέρεα βράχια.
 
Το χτίσιμο ξεκινά ταυτόχρονα και από τις δύο πλευρές της βάσης του γεφυριού, και προχωρά σταδιακά προς την κορυφή, διαμορφώνοντας το τόξο. Στην κορυφή του τόξου τοποθετούσαν την τελευταία πέτρα τον «θολίτη» ή «κλειδί», γιατί κλείδωνε την κατασκευή.

Σε γενικές γραμμές τα «μονότοξα» γεφύρια βρίσκονται στα βουνά, διότι εκεί τα ποτάμια έχουν μικρό πλάτος και είναι πιο ορμητικά. Τα «πολύτοξα» γεφύρια κατά κανόνα βρίσκονται στις πεδιάδες, διότι τα ποτάμια  έχουν συνήθως μεγάλο πλάτος και χάνουν την ορμητικότητά τους.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Το σχήμα των «τόξων» (= καμάρων) είναι συνήθως ημικυκλικό. Στις άκρες των τόξων υπάρχουν οι «πρόβολοι», όπου στηρίζεται η αψίδα, ενώ μπροστά στους προβόλους (στην κατεύθυνση ροής του ποταμού) υπάρχει ο «κόφτης» για να αναχαιτίζει τη δύναμη του νερού και στο πίσω μέρος των προβόλων η «κόντρα», για να στηρίζει και να μειώνει το στροβιλισμό του νερού.
 
Ανάλογα με τη μαεστρία του πρωτομάστορα ένα γεφύρι μπορεί να έχει στους προβόλους και μικρότερα τόξα ή καμάρες, ώστε να ελαφραίνουν την κατασκευή και να επιτρέπουν την ευκολότερη διέλευση του νερού σε περίπτωση πλημμύρας.
Τα τόξα αυτά ονομάζονται «ανακουφιστικά».

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
Υπόμνημα σκαριφήματος :
1. Βάθρο, Ποδαρικό 1α. Ακρόβαθρο, Έξω ποδαρικό 1β. Μεσόβαθρο, Μέσα ποδαρικό 2. Θεμέλιο, Θεμέλι. 3. Πάσσαλοι θεμελίωσης 4. Πρόβολος, Έμβολο, Πρόμαχος, Καλκάν 4α. Πρόβολος ανάντι, Προρρήνιο, Κόφτης 4β. Πρόβολος κατάντι, Μεταρρήνιο, Κόντρα 5. Ημικώνιο 6. Σκαλότρουπα. 
7. Τόξο, Βόλτο, Καμάρα, Θόλος, Αψίδα 7α. Κύριο ή βασικό τόξο, Μεσιακιά καμάρα 7β. Βοηθητικό τόξο 7γ. Ανακουφιστικό τόξο, Παράθυρο,                Ψευτοθυρίδα, Παραθόλι 8. Μάσκα, Γένεση τόξου 9. Διάζωμα, Στεφάνι 10. Καμαρολίθια, Θολίτες, Αψιδόλιθοι, Τοξόλιθοι 11. Εσωρράχιο, Άντυγα. 
12. Εξωρράχιο 13. Κλειδί 14. Άρπιζα 15. Τύμπανο, Μέτωπο 16. Κόγχη, Πουλίτσα 17. Πλάκα, Σενές 18. Έρμα - γέμισμα. 19. Διάδρομος διάβασης, Οδόστρωμα, Κατάστρωμα, Καλντερίμι, Λιθόστρωτο 20. Ούβια, Ούγια, Καρτέρι 21. Αρκάδες 22. Κράσπεδο, Στηθαίο, Πεζούλι, Παραπέτο,Κουρκουλούκι, Φλάχτρες, Κοθώρια 23. Καπάκι, Κουπαστή, Κουπαρτίνα, Κοπερτίνα

Η επιφάνεια των γεφυριών είναι πέτρινη και κατασκευασμένη με την τεχνική του καλντεριμιού (από την Τουρκική λέξη «kaldırım» = πεζόδρομος).
 
Δηλαδή ακατέργαστες πέτρες που τοποθετούνταν οριζόντια και κάθετα με ενδιάμεσα δεσίματα. Αλλού τα δεσίματα ήταν πυκνά, κάθετα ή πλαγιαστά στο δρόμο και αλλού αραιά.
Κατά περίπτωση σχηματίζονταν και μικρά σκαλοπάτια. Όλα εξαρτιόνταν από την κλίση του δρόμου, τις βροχοπτώσεις, τις χιονοπτώσεις και τον κίνδυνο που δημιουργούσαν τα χειμωνιάτικα παγώματα. Βασικός σκοπός ήταν να μην φθείρεται εύκολα η επιφάνεια από τις καιρικές συνθήκες και να διευκολύνονται οι άνθρωποι και τα ζώα, στο ανέβασμα και το κατέβασμα.

Η επιφάνεια του γεφυριού, ....με το "καλντερίμι" και τις "αρκάδες" :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
 
Στα πλάγια του γεφυριού υπάρχουν τα πεζούλια για την προστασία των διερχομένων, που συνήθως διαμορφώνονταν με κάθετα τοποθετημένες στενόμακρες πέτρες τις «αρκάδες». Κάποιες φορές όμως τοποθετούσαν «παραπέτα» δηλαδή κτιστά στηθαία, όπως στο γεφύρι της Άρτας.
 
Γύρω από τα γεφύρια πολλές φορές έκτιζαν και άλλα κτίσματα όπως εικονοστάσια, βρύσες, μύλους, χάνια. Σε κάποια υπήρχαν και οι «κούλιες» = φυλάκια με μόνιμη φρουρά που έλεγχε τους διερχόμενους, ….πρόδρομες μορφές των σημερινών διοδίων Razz .
  
Και περνάνε στο προσωπικό που επιμελούνταν το χτίσιμο τους.

 
Οι άνθρωποι που θα αναλάμβαναν ένα τέτοιο έργο, να δαμάσουν δηλαδή τη φύση, υπερπηδώντας την ορμή της, δεν ήταν ανάγκη να αναζητηθούν μακριά. Η ίδια η περιοχή αποτελούσε φυτώριο σπουδαίων μαστόρων, με δοκιμασμένες τις ικανότητές τους. Η Βούρμπιανη και η Πυρσόγιαννη ήταν ονομαστά χωριά για τους μαστόρους τους.
 
Οι μάστορες αυτοί ήταν οργανωμένοι σε «μπουλούκια» ή «συνάφια» (= από την τουρκική «esnaf» =  σύνολο ανθρώπων που ασχολούνται με την ίδια τέχνη ή το ίδιο επάγγελμα) και ονομάζονταν «κιοπρουλήδες» (= από την τουρκική λέξη köprü (κιοπρού) =γέφυρα) ή και «κουδαραίοι» (από το βλάχικο «κούδα» = πέτρα).
 
Τα μπουλούκια αυτά στηρίζονταν λειτουργικά στο εθιμικό δίκαιο, σε αυστηρούς άγραφους κανόνες και σε μια πειθαρχημένη ιεραρχία.
 
Οι συντεχνίες αυτές ξεκινούσαν εργασίες στο τέλος της άνοιξης, που τα νερά λιγόστευαν και έπρεπε μέχρι το φθινόπωρο να έχουν τελειώσει το έργο τους. Διαβάζουμε « …..έρχονταν στον κάμπο τ' Άι-Γιωργιού και επέστρεφαν τ' Αι-Δημητριού….».

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Eπικεφαλής της κάθε ομάδας ήταν ο «πρωτομάστορας», που την διηύθυνε οργανωτικά, κατασκευαστικά. Έπρεπε να είναι ευρηματικός, επιδέξιος σχεδιαστής με καλλιτεχνικό ένστικτο και εικαστική εκφραστικότητα, να έχει φαντασία, να είναι τολμηρός, καπάτσος στη δουλειά αλλά και στο παζάρεμα της.
Στην ομάδα υπήρχε, όπως είπαμε, μια ιεραρχία με πολλές βαθμίδες εργατών και κάθε λογής ειδικότητες.
 
Αμέσως μετά τον πρωτομάστορα, στην ιεραρχία ήταν οι απλοί μάστορες ή «καλφάδες» (= από το Τουρκικό kalfa = μάστορας), που ήταν κυρίως πετράδες, πελεκάνοι ή μαραγκοί.
Οι Τούρκοι τους αποκαλούσαν «οι φίλοι του Θεού» και τους έτρεφαν ιδιαίτερη εκτίμηση, λόγω της οξυδέρκειας, της σκληραγώγησης, της φιλεργίας και της υπομονής που τους χαρακτήριζε.
  
Ακολουθούσαν τα «τσιράκια» (=από το Τουρκικό çιrak = παραγιός), δηλαδή οι νεαρότεροι και πιο άπειροι, που μάθαιναν την τέχνη, φτιάχνοντας λάσπη και σπάζοντας πέτρες.
Τα μουλάρια αποτελούσαν μέρος της ομάδας, αφού αναλάμβαναν το ρόλο των μεταφορών.
 
Οι τεχνίτες των «μπουλουκιών» είχαν αναπτύξει και μια συνθηματική γλώσσα επικοινωνίας του συναφιού, τα «κουδαρίτικα», την οποία μετέδιδαν από γενιά σε γενιά, όπως και τα μυστικά της δουλειάς.
Τη γλώσσα τους,  την απάρτιζαν λέξεις του τοπικού Ηπειρώτικου ιδιώματος με λέξεις-δάνεια από τα Βλάχικα, τα Αρβανίτικα, τα Ρόμκα (= γύφτικα) καθώς και λέξεις που επινοούσαν οι ίδιοι οι μάστορες.
 
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζουν όσα καταγράφονται στην λαογραφία, σχετικά με τα έθιμα που τηρούσαν τα «συνάφια» μεταξύ τους.

Το γεφύρι Πλακίδα ή Καλογερικό (καλντερίμι & αρκάδες σε πρώτο πλάνο) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
 
Διαβάζουμε λοιπόν για το «κουρμπάνι» (= σφάξιμο ζώου στα θεμέλια του έργου), που αποτελεί συνέχεια ενός αρχαιοελληνικού εθίμου (σπονδές στους Θεούς), που διατηρήθηκε με παραλλαγές σε όλο τον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο, μέχρι τις μέρες μας. Γίνονταν για το «αντέτι» (= για το καλό), και από το σφαγμένο ζώο επιτρέπονταν να φάνε μόνο οι του «μπουλουκιού» και όχι άλλοι.
 
Πολλές φορές στα θεμέλια έπρεπε οι δωρητές να ρίξουν ασημένια ή χρυσά νομίσματα, για να «βροντήσουν» και να εξευμενισθούν τα κακά πνεύματα του ποταμού. Τα νομίσματα αυτά στο τέλος της τελετής, που έφευγε ο πολύς κόσμος, τα έπαιρνε ο πρωτομάστορας, αφού άφηνε κάποια λίγα στα θεμέλια Very Happy .
 
Προς το πέρας του έργου υπήρχαν τα «μπαξίσια» (από την τουρκική bahşiş = φιλοδωρήματα) και τα «μανδηλώματα» (= οι μάστορες έφτιαχναν δυο ξύλινους σταυρούς, στολισμένους με λουλούδια, και έδεναν ένα σκοινί ανάμεσα. Όσοι από τους κατοίκους του χωριού ήθελαν κρεμούσαν στο σχοινί δώρα για τους μάστορες).

Όταν τελείωνε το έργο και γίνονταν τα εγκαίνια ακολουθούσε το «ζιαφέτι» (από την τουρκική λέξη ziyafetτο φαγοπότι, το ξεφάντωμα, το γλέντι). Η λέξη έχει περάσει σε όλες τις βαλκανικές γλώσσες και ακούγεται έως σήμερα, ιδίως για τα γλέντια που γίνονται στα πανηγύρια και τις συναθροίσεις στα χωριά του Ζαγορίου, με το κλαρίνο να έχει τον πρώτο λόγο.

 
Τα «μπουλούκια» εκτός από τεχνίτες ήταν και ταξιδευτές. Οι αποστάσεις που κάλυπταν και η ζήτηση που είχαν, εξαρτιόταν κυρίως από την ικανότητα και τη φήμη του πρωτομάστορα.
Τη δουλειά βέβαια την μαθαίνανε όλοι από μικρά παιδιά και από την αρχή. Η προαγωγή σε κάθε βαθμίδα ήταν σταδιακή και κάτω από το άγρυπνο μάτι και την ευθύνη του πρωτομάστορα.  

Το "ρημαγμένο" γεφύρι του Αη Μηνά, στο Μεσοβούνι Αργιθέας (Άγραφα) :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Η συντεχνία των Ιωαννίνων ήταν η μεγαλύτερη στην Ήπειρο και αριθμούσε περί τα 450 άτομα.
Πέρα από αυτό, επειδή πάντοτε έχτιζαν κατά ζευγάρια, ο έξω (ο καλύτερος), προς την πλευρά του ρου του ποταμού, θα πρέπει να νοιαζόταν για το πώς χτίζει ο μέσα (ο νεώτερος), γιατί έχτιζαν και έδεναν το γεφύρι μαζί.
 
Το κτίσιμο των γεφυριών ήταν μια πρόκληση για τους τεχνίτες, γιατί η ίδια η κατασκευή είχε πολλές δυσκολίες και απρόοπτα. Απαιτούσε προσαρμογή στη φύση, πειθαρχία, επιμονή, τόλμη. Οι Ηπειρώτες «κιοπρουλήδες» κατάφερναν όμως να δημιουργούν σεβόμενοι τη φύση και δημιουργώντας μοναδικά έργα λαϊκής τέχνης.
 

Συνεχίζεται ……
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από traveller Πεμ 12 Ιαν 2017 - 6:35

updown ..........Υποκλινομαι στα γραφομενα σου Γιωργο !!!
Αρκετα γεφυρια του Ζαγοριου που αναφερεις τα εχω επισκευτει..
Σαραντα εξη χρονια που ταξιδευω στην Ηπειρο ''''''''' τετοιες λεπτομερειες δεν τις γνωριζα  !!!
Συνεχισε ομως κι'εμεις εδω θα σε ακολουθαμε σε αυτο το πανεμορφο ταξιδι.. thay
traveller
traveller


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από gsalonica Πεμ 12 Ιαν 2017 - 9:56

RESPECT hand
gsalonica
gsalonica


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από friar Πεμ 12 Ιαν 2017 - 10:01

georgedim έγραψε:Οι συντεχνίες αυτές ξεκινούσαν εργασίες στο τέλος της άνοιξης, που τα νερά λιγόστευαν και έπρεπε μέχρι το φθινόπωρο να έχουν τελειώσει το έργο τους. Διαβάζουμε « …..έρχονταν στον κάμπο τ' Άι-Γιωργιού και επέστρεφαν τ' Αι-Δημητριού….».
Οι δυο αγίοι μάλουναν Αϊγεώργης κι Αϊδημήτρης
Γυρνάει Αϊδημήτρης κι τουν λέει τον λέγ’ τον Αϊγεώργη
- Αϊγεώργη, Αϊγεώργη, βούργαρι και σκουρπουφαμιλήτη
ιγώ μαζούνω φαμπιλιές κι εσύ με τις χουρίζεις
σμαζώνου μάνες με παιδιά κι συ με τις χουρίζεις
ιγώ σμίγου αντρόγυνα κι συ μι τα σκουρπίζεις
Γυρνάει Αϊγεώργης κι τουν λέει, γυρνάει κουβεντιάζει.
- Δεν φταίγου ’γώ Αϊδημήτρη μου δεν φταίγου αδερφέ μου
μόν’ φταίγει ου σκυλουβασληάς ου αφέντης ου βεζύρης
που έδουκαν τουν ορισμό να φύγουν οι μαστόροι.
friar
friar


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από friar Πεμ 12 Ιαν 2017 - 10:10

Τα μπουλούκια αποτελούνταν συνήθως από αδερφοξάδερφα του πρωτομάστορα και όταν δεν συμπλήρωναν και περίσσευε θέση, τότε έπαιρναν και κάποιον άλλο, ο οποίος δεν είχε συγγένεια με τους υπόλοιπους, αλλά κατάγονταν από το ίδιο χωριό.
Σπάνια συμμετείχε κάποιος από άλλο χωριό. Αν καμιά φορά τύχαινε να πάρουν μαζί τους κανένα παιδί από διπλανό χωριό, τότε τον έβαζαν να κάνει μόνο βοηθητικές δουλειές, όπως να κουβαλάει πέτρες απ’ το νταμάρι, να φτιάχνει και να κουβαλάει λάσπη και να βόσκει τα ζώα εργασίας στα χέρσα λιβάδια το βράδυ.

Όχι να μας πάρουν και την τέχνη....
friar
friar


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Πεμ 12 Ιαν 2017 - 11:15

Στάθη, πολύ σωστή η παρατήρηση σου.

Αν ανατρέξουμε πίσω στο χρόνο θα ιδούμε ότι στα περισσότερα χωριά της Πίνδου, ζούσαν κυρίως νομάδες κτηνοτρόφοι.

Η συγκρότηση τους ήταν με "οικογενειακά", ως επι το πλείστον χαρακτηριστικά, ....ειτε εξ αίματος, ....είτε εξ αγχιστείας.

Η παράδοση αυτή λοιπόν, συνεχίστηκε και στα μπουλούκια.

Εθνολογικά στο ανατολικό Ζαγόρι κατοικούσαν κυρίως Βλάχοι, ενώ στο κεντρικό & δυτικό Ζαγόρι γηγενείς Ηπειρώτες.
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από friar Πεμ 12 Ιαν 2017 - 12:30

Αν μπορώ να βάλω ακόμα μια παρένθεση, όλα ξεκίνησαν από πρόχειρες ξύλινες γέφυρες, σήμερα γνωστές ως λιάσια ή λεσιά, που χρησιμοποιούνται ακόμη σε μικρά ποτάμια. Αυτές οι γέφυρες δεν έχουν δικά τους βάθρα, αλλά στερεώνονται σε δέντρα ή βράχια στις όχθες των ποταμών. Για να γίνει μια γέφυρα πιο ασφαλής χρησιμοποιούνταν ξύλινα ή πέτρινα μεσόβαθρα και κατάστρωμα από κορμούς και μικρότερα ξύλα.
Άλλες συντηρούνται ως αξιοθέατα 
Πάντα Βρέχει 
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

η έχουν αφεθεί στην τύχη τους για να καταρρεύσουν
Εύηνος
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Ταρζανιές από την παλιά καλή εποχή 
friar
friar


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από caminador Παρ 13 Ιαν 2017 - 20:17

"Συνταξιδεύουμε" με την Ιστορία και Θρύλους του παρελθόντος...
caminador
caminador


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Maximos Παρ 13 Ιαν 2017 - 21:32

Μπράβο Γιώργο (georgedim) ... cheers  ... σ' ευχαριστούμε ... cheers cheers
Τελικά το ταξίδι αυτό, μπαίνει και σε ενδότερα μονοπάτια ...
Μαθαίνουμε και για την τεχνική της κατασκευής ... per1

Στάθη, με εκπλήσσεις θετικά !  hi
Βλέπω, να έχεις μια παρουσία ... και με ντοκουμέντα, σε πολλά μέρη !!
Maximos
Maximos
Admin


https://taxidiarides.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!! Empty Απ: Τα γιοφύρια της Ηπείρου, .....όταν η ανάγκη γίνεται τέχνη !!!

Δημοσίευση από Georgedim Παρ 13 Ιαν 2017 - 22:27

Maximos έγραψε:....Τελικά το ταξίδι αυτό, μπαίνει και σε ενδότερα μονοπάτια ...
Μαθαίνουμε και για την τεχνική της κατασκευής .... [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.] 

Μάξιμε χαίρομαι που σας αρέσει, .....εξάλλου βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή cheers  (.... υποσχέθηκα πως θα ξεχειμωνιάσουμε Razz ).

Υλικό (....φωτογραφικό & λαογραφικό), ....υπάρχει άφθονο. 

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Όπως έγραψα και στην εισαγωγή, θα είναι ένα ...."λίγο" διαφορετικό ταξίδι, ....όπου η εικόνα θα "τροφοδοτείται" με θρύλους & παραδόσεις.

Η μεγαλύτερη και ....ίσως άγνωστη Rolling Eyes ομορφιά αυτών των γεφυριών, θεωρώ Embarassed πως κρύβεται ...."κάτω" από τις πέτρες τους !!!
Georgedim
Georgedim
Admin


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Σελίδα 1 από 4 1, 2, 3, 4  Επόμενο

Επιστροφή στην κορυφή

- Παρόμοια θέματα

 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης